Toepassingen
.

Artificiële intelligentie

Van theorie naar praktijk

Met artificiële intelligentie neem je data-driven beslissingen. Wil jij je voorraad accurater voorspellen, inkoopgedrag efficiënter sturen of HR-processen optimaliseren? AI geeft jouw bedrijf op elk vlak een duw in de rug. Ontdek ons aanbod aan toepassingen die je razendsnel van theorie naar praktijk loodsen.

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Routebepaling

Sneller en efficiënter producten vervoeren

De snelheid en efficiëntie waarmee je producten naar klanten vervoert, kan een groot competitief voordeel zijn. Om die snelheid en efficiëntie te bekomen, is het bepalen van de beste vervoersroute essentieel. AI kan je daarbij helpen, rekening houdende met de specifieke doelen en beperkingen van jouw bedrijf. Zo creëer je makkelijker meer efficiënte door o.a. de transporttijd en –afstand te verkorten, vrachten optimaal toe te wijzen aan voertuigen, betere levertijden voor je klanten te bekomen, en meer kosteffectieve routes te bepalen.

Lees meer

Routebepaling

Sneller en efficiënter producten vervoeren

De snelheid en efficiëntie waarmee je producten naar klanten vervoert, kan een groot competitief voordeel zijn. Om die snelheid en efficiëntie te bekomen, is het bepalen van de beste vervoersroute essentieel. AI kan je daarbij helpen, rekening houdende met de specifieke doelen en beperkingen van jouw bedrijf. Zo creëer je makkelijker meer efficiënte door o.a. de transporttijd en –afstand te verkorten, vrachten optimaal toe te wijzen aan voertuigen, betere levertijden voor je klanten te bekomen, en meer kosteffectieve routes te bepalen.

Lees meer

Vraagvoorspelling

De vraag zo goed mogelijk inschatten

Met een vraagvoorspelling wil je een zo goed mogelijke inschatting maken van het aantal diensten of producten dat klanten in de nabije toekomst zullen afnemen. AI helpt je een hogere nauwkeurigheidsgraad voor deze inschatting te bekomen, alsook deze inschatting in real-time uit te voeren. Dit geeft je verschillende voordelen zoals een beter voorraadbeheer, minder vervallen producten, lagere distributiekosten, en minder gemiste verkoopmomenten.

Lees meer

Terreinbeheer

Coördineren en opvolgen van voertuigen op het terrein

Het coördineren en opvolgen van de voertuigen die je terrein binnen- en buitenrijden is een belangrijke stap binnen het productieproces. Door het gebruik van AI in je terreinbeheer kun je operationele inefficiënties opsporen, laadtijden verminderen, rangeerwerkzaamheden optimaliseren, alsook de veiligheid op het terrein en de doorvoercapaciteit verhogen.

Lees meer

Terreinbeheer

Coördineren en opvolgen van voertuigen op het terrein

Het coördineren en opvolgen van de voertuigen die je terrein binnen- en buitenrijden is een belangrijke stap binnen het productieproces. Door het gebruik van AI in je terreinbeheer kun je operationele inefficiënties opsporen, laadtijden verminderen, rangeerwerkzaamheden optimaliseren, alsook de veiligheid op het terrein en de doorvoercapaciteit verhogen.

Lees meer

Vraagvoorspelling

De vraag zo goed mogelijk inschatten

Met een vraagvoorspelling wil je een zo goed mogelijke inschatting maken van het aantal diensten of producten dat klanten in de nabije toekomst zullen afnemen. AI helpt je een hogere nauwkeurigheidsgraad voor deze inschatting te bekomen, alsook deze inschatting in real-time uit te voeren. Dit geeft je verschillende voordelen zoals een beter voorraadbeheer, minder vervallen producten, lagere distributiekosten, en minder gemiste verkoopmomenten.

Lees meer

Klantenbevraging

Leer je klanten beter kennen

Een klantenbevraging helpt je jouw klanten beter te leren kennen. De resultaten van een bevraging verwerken, neemt echter vaak veel tijd in beslag. Hoe meer klanten je bevraagt, hoe tijdsintensiever de verwerking. AI helpt je om automatische de antwoorden van klanten te herkennen en te verwerken. Dat spaart je tijd uit én geeft je misschien zelfs nieuwe inzichten.

Lees meer

Vervaldatum voorspellen

Nauwkeuriger de vervaldatum bepalen

Als voedselproducent of –leverancier ken je graag de vervaldatum van je producten. AI laat toe om de huidige methoden om een vervaldatum te bekomen te verbeteren en een nauwkeurigere vervaldatum vast te leggen, ook in complexe omgevingen. Als resultaat krijg je minder afval, een hogere klantentevredenheid en een beter afgesteld productieproces.

Lees meer

Veiligheid en hygiëne

Automatiseren en vergemakkelijken

Als voedingsproducent zijn hygiëne en veiligheid een topprioriteit voor jou. Het routinematig schoonmaken van productiemateriaal, het toezicht houden op hygiëne- en veiligheidsstandaarden, en het detecteren van ziekteverwekkende stoffen horen daar allemaal bij. AI kan je bij al deze aspecten helpen efficiënter schoon te maken, machines in optimale condities te houden en makkelijker de hoogste hygiëne- en veiligheidsstandaarden te hanteren.

Lees meer

Stocktelling

Bekom makkelijker je voorraadcijfers

Je voorraad tellen, is een tijdrovende bezigheid met een aanzienlijk risico op menselijke fouten. Bovendien is een voorraadtelling in het beste geval een momentopname. AI helpt je om makkelijker je voorraadcijfers te bekomen. Concrete voordelen zijn: accurate voorraadcijfers (tot 3.5 keer minder telfouten), actuele voorraadcijfers, hogere telsnelheid (tot 5 keer sneller), kostreductie (gemiddeld 40% tijdsbesparing), verhoogde veiligheid door het vermijden van fysieke bewegingen in het magazijn en het tellen op hoogte.

Lees meer

SMED

Single Minute Exchange of Die

SMED (Single Minute Exchange of Dies) is een beproefde techniek voor het verkorten van de omsteltijd van productiemachines. Bij het toepassen van de SMED-methode wordt er vaak uitsluitend gefocust op het verkorten van de effectieve stilstand van de machines, terwijl ook de uitloop- en opstartperiodes zorgen voor verminderde output. AI helpt je om deze periodes te evalueren en te optimaliseren, zo verkort je efficiënt de stilstand van machines.

Lees meer

Slimme orderacceptatie

Orderverwerking automatiseren

Wanneer je dagelijks een groot aantal orders ontvangt, wil je misschien graag de orderverwerking automatiseren. Waar voordien hier al software voor bestond, maakt AI deze een pak slimmer. Zo kun je complexere orderdocumenten verwerken en menselijke foutjes sneller opvangen.

Lees meer

Slimme landbouw

Landbouwproductie beter te beheren

Slimme landbouw laat je toe om alles rond je landbouwproductie beter te beheren. Denk hierbij aan het beter omgaan met gewassenfalen, het beheer van landbouwgrond, de impact van het weer, etc. Met slimme landbouw krijg je kortom een vlottere landbouwproductie, wat resulteert in een verbeterde en verhoogde productie.

Lees meer

Routebepaling

Sneller en efficiënter producten vervoeren

De snelheid en efficiëntie waarmee je producten naar klanten vervoert, kan een groot competitief voordeel zijn. Om die snelheid en efficiëntie te bekomen, is het bepalen van de beste vervoersroute essentieel. AI kan je daarbij helpen, rekening houdende met de specifieke doelen en beperkingen van jouw bedrijf. Zo creëer je makkelijker meer efficiënte door o.a. de transporttijd en –afstand te verkorten, vrachten optimaal toe te wijzen aan voertuigen, betere levertijden voor je klanten te bekomen, en meer kosteffectieve routes te bepalen.

Lees meer

Robotica

Robotten voeren menselijke taken uit

Door AI toe te passen in robotica, krijg je robotten die veel slimmer, behendiger en flexibel zijn. Hierdoor kunnen ze taken uitvoeren die voordien nog door mensen uitgevoerd moesten worden. Dat versnelt je productieproces, maar vermijdt tegelijkertijd ook menselijke fouten en verhoogt, in bepaalde gevallen, de hygiëne.

Lees meer

Productontwikkeling

R&D cyclus verbeteren

Een productsamenstelling of receptuur die beter in de smaak valt bij (een deel van) jouw klanten. Zo verhoog je de productkwaliteit, de klantentevredenheid, klantenloyaliteit en versnel je de R&D cyclus. Met behulp van predictieve AI genereer je ook inzichten in toekomstige consumententrends, waardoor je sneller de eerste in de markt kunt zijn.

Lees meer

Productherkenning

Producten herkennen zonder menselijke tussenkomst

In een productie- of logistieke omgeving wil je vaak producten herkennen om bijvoorbeeld de volgende stap in het proces te achterhalen. Het kan hierbij gaan om het herkennen van naakte producten op basis van productkenmerken of van verpakte producten aan de hand van de visuele eigenschappen van de verpakking. AI maakt het mogelijk om producten te herkennen zonder menselijke tussenkomst. Afhankelijk van de context kan dit je verschillende voordelen geven, zoals bijvoorbeeld een tijdsreductie, een versnelde beslissingsboom, een foutreductie, of een hogere klantentevredenheid.

Lees meer

Prijszetting

Winstmarge maximaliseren

AI kan je bijstaan in het vaststellen van een productprijs die je winstmarge maximaliseert. Dit kan door de prijs af te stellen op externe factoren, de verwachtte verkoop, of eigenschappen van het product zelf. Prijszetting is natuurlijk niets nieuw, maar door AI toe te passen, kun je meer factoren in rekening nemen, alsook meer complexe berekeningen doen. Dit alles kan resulteren in hogere verkoopcijfers, een winstverhoging, en minder afval.

Lees meer

Predictief onderhoud

Het onderhoud van productieapparatuur

Je verwacht van je productieapparatuur dat ze zo lang mogelijk blijft werken en zo weinig mogelijk stilstaat. Het falen van productieapparatuur kan enorm doorwegen op het productieproces, vooral wanneer dit falen onverwacht gebeurt. Het onderhoud van productieapparatuur is daarom van essentieel belang. Door AI in te zetten, kun je nauwkeuriger inschatten waar en wanneer apparatuur zal falen. Dit laat je toe een onderhoudsschema te generen op basis van de werkelijke staat van machines, onverwachte stilstand te vermijden, je onderhoudskosten te verlagen, en de levensduur van apparatuur te verlengen.

Lees meer

Order pick routing

Optimaliseren van de route

Uit studies blijkt dat 50% van de tijd van het orderpicken besteed wordt aan verplaatsingen. Dat betekent dus dat de grootste winst in tijdsbesteding te boeken is in het optimaliseren van de orderpickroute. Echter spelen veel verschillende factoren een rol bij het bepalen van de optimale route, factoren die bovendien heel variabel zijn. AI kan een belangrijke rol spelen om in real-time de best mogelijke routes te vinden, dat spaart je tijd en kosten uit.

Lees meer

Marketing op maat gemaakt

Profiel van jouw klant scherper stellen

Potentiële kopers overtuigen is een kunst. Demografische, financiële, en omgevingsfactoren bepalen of jouw potentiële klant effectief overgaat tot een aankoop. Hoe beter je het profiel van de klant aflijnt, hoe beter je kan inspelen op die factoren. Denk hierbij niet enkel aan welke boodschap je presenteert aan de klant, maar ook aan het communicatiekanaal dat je daarvoor gebruikt of de frequentie waarmee je communiceert. AI helpt je om het profiel van jouw klanten scherper te stellen. Dit bied je de mogelijkheid om gerichter aan marketing te doen, wat kan leiden tot een hogere merkbekendheid, betere klantrelaties, meer return of investment (ROI) op je budget voor marketing, en uiteindelijk een verhoogde omzet.

Lees meer

Locatiemanagement

Optimale opslaglocatie van de producten in je magazijn

Goed locatiemanagement zorgt voor een optimale opslaglocatie van de producten in je magazijn. In veel gevallen wordt locatiemanagement overgelaten aan diegene die de goederen fysiek wegzet. Deze persoon heeft vaak echter geen of slechts een beperkt inzicht in de voorraadstrategie van de onderneming. AI helpt je een meer dynamische, real-time locatiemanagement te bekomen. De historische verkopen, de orderportefeuille, de vraagvoorspelling, productafmetingen en looptijden bij orderpicking kunnen hier allemaal bij in rekening worden genomen. Dat verhoogt de efficiëntie van je bedrijf, reduceert de grootte van je opslagruimte en zorgt voor minder menselijke fouten zoals verkeerde plaatsingen binnen het magazijn.

Lees meer

Leverancierselectie

Leveranciers die passen bij jouw bedrijf

Het is belangrijk een leverancier te kiezen die bij de noden van jouw bedrijf past. Factoren zoals de productkwaliteit, tijdige leveringen, en de beschikbaarheid van de leveranciers spelen bij deze keuze een belangrijke rol. AI helpt een juiste balans te vinden tussen al deze verschillende factoren en geeft je een rangschikking van de meest geschikte leveranciers, keurt verschillende leveranciers goed of niet goed, of voorziet je met een verdeelmodel die specifieke orders bij de juiste leveranciers plaatst.

Lees meer

Laattijdige betalingen

Risico's op voorhand inschatten

Wanbetaling is een probleem waar elke onderneming vroeg of laat mee geconfronteerd wordt. Zowel bij B2B als B2C transacties is het belangrijk de risico’s op voorhand in te schatten. AI segmenteert (potentiële) klanten in risicogroepen. Op basis van deze risicoschatting beslis je om een order al dan niet te accepteren of specifieke betalingsvoorwaarden te hanteren, zoals bijvoorbeeld voorafbetaling. Dit resulteert in minder laattijdige betalingen, minder geld dat “vastzit" en minder afboekingen wegens niet betaling.

Lees meer

Kwaliteitscontrole

Lever enkel goede kwaliteit af

Een goede kwaliteitscontrole voorkomt dat weinig kwalitatieve producten bij je klanten terecht komen. AI kan je een overzicht geven van welke producten voldoen aan de beoogde kwaliteitsvereisten en welke niet. Ten opzichte van kwaliteitscontroletechnieken zonder AI, kun je de controlesnelheid verhogen, een betere performantie krijgen en de afhankelijkheid van menselijke operators verminderen.

Lees meer

Klantensegmentatie

Gericht budgetten toewijzen

Eén van de grootste uitdagingen in marketing is het gericht toewijzen van budgetten. Je wil natuurlijk graag een goede ROI (Return on Investment), en daarom is het belangrijk om de doelgroepen van marketingacties zo precies mogelijk te bepalen. Dit proces noemt men klantsegmentatie. Klantsegmentatie is een uitdagende en arbeidsintensieve opgave waarbij een veelvoud aan gegevens uit verschillende bronnen gecombineerd worden. AI helpt je meer bronnen te doorzoeken om beter afgelijnde - en soms verrassende - klantensegmenten te definiëren. Dat laat je toe om budgetten gerichter toe te wijzen alsook de relaties met je klanten te versterken.

Lees meer

Inlezen transportdocumenten

Communicatiestroom structureren

Als bedrijf streef je graag naar een vorm van standaardisatie in je interne en externe communicatie. Toch blijft een aanzienlijk deel van de communicatiestroom vaak ongestructureerd. Je kan AI toepassen om deze communicatiestroom te structuren en automatiseren. Dat helpt je om met minimale menselijke tussenkomst documenten te lezen en te klasseren, deze documenten door te sturen naar de juiste contactpersonen en zelfs deze documenten automatisch te beantwoorden. Dit bespaart je tijd, voorkomt menselijke fouten en automatiseert jouw productieproces verder.

Lees meer

Fraudedetectie

Financiële fraude en voedsel fraude

Binnen de voedingsindustrie heeft fraudedetectie twee betekenissen: financiële fraude en voedsel fraude. Bij financiële fraude gaat het meestal over klanten of leveranciers die fraude plegen inzake betalingen, terwijl in het tweede geval van voedselfraude voedsel of de verpakking van dit voedsel wordt vervalst. Door AI te integreren, krijg je automatisch en vaak in real-time meldingen van vermoedelijke fraude.

Lees meer

Doorlooptijden voorspellen

Verbeterde voorspellingen door AI

AI helpt je de doorlooptijden van orders nauwkeuriger te voorspellen alsook meer factoren in rekeningen te nemen tijdens die voorspellingen. Deze verbeterde voorspellingen resulteren in verschillende voordelen, zoals een hogere klanttevredenheid, nauwkeurigere leveringstijden, een reductie van je voorraad, een robuustere productieplanning en een verhoogde doorvoer.

Lees meer

Detectie vervallen producten

Automatische waarschuwingen

Automatisch een waarschuwing krijgen wanneer jouw producten de vervaldatum naderen of reeds vervallen zijn. In principe heb je hiervoor geen menselijke tussenkomst nodig, wat helpt om jouw productieproces te automatiseren. Dit is enorm voordelig wanneer je verse producten hebt, omdat je in realtime je producten in de gaten kan houden.

Lees meer

Beveiliging

Onregelmatigheden automatisch vaststellen

Het automatisch vaststellen van onregelmatigheden of inbreuken op een terrein via camera's. Dit laat je toe om dag en nacht toezicht te houden over je terrein zonder dat een persoon de camerabeelden constant moet nakijken.

Lees meer

Autonome voertuigen

Producten vervoeren zonder chauffeur

Je producten vervoeren via wagens, robotten, trolleys, boten of andere voertuigen zonder een menselijke operator. Autonoom producten vervoeren maakt je leveringsproces meer flexibel alsook minder afhankelijk van menselijke arbeid.

Lees meer

Automatische sortering

Op basis van verschillende kenmerken

Het automatisch sorteren van producten op basis van kenmerken zoals kleur, grootte, gewicht, type, zoetheid, samenstelling, etc. Een automatische sortering kan zorgen voor een versnelde productselectie, verhoogde productkwaliteit, meer afgelijnde grenzen van productcategorieën, minder afhankelijkheid van menselijke arbeid, etc.

Lees meer

Automatische probleemherkenning

Leer problemen herkennen met AI

Als producent krijg je vaak te maken met problemen bij apparatuur en infrastructuur. Een visuele inspectie helpt dan om het exacte probleem vast te stellen. Door gebruik te maken van beeldherkenningstechnologie, eventueel gecombineerd met camerabeelden gemaakt met drones, kan je een afwijkingsrapport generen. Dit verlaagt je onderhoudskosten, vermindert de (machine)stilstand en verhoogt uiteindelijk de veiligheid binnen je bedrijf.

Lees meer

Afval voorkomen

Volg bederf op en voorkom afval

Bederfbare goederen produceren, opslaan of transporteren vereist een nauwgezette opvolging van parameters die wijzen op bederf. Belangrijker nog is het nemen van de juiste beslissingen omtrent de behandeling van producten die tekenen van bederf vertonen. Afhankelijk van het stadium van bederf, zullen andere beslissingen genomen moeten worden. De status van het product zo nauwkeurig mogelijk bepalen, is dus van essentieel belang. AI kan een ondersteunende rol spelen om te detecteren in welke stadium van verderf een product zich bevindt, beter in te spelen op de vraag naar je product, slimmer te produceren en een betere kijk te geven op het afval dat je genereert. Dit alles kan leiden tot minder afval en een kostenbesparing.

Lees meer

ABC-analyse

Bespaar kosten met ABC-analyses

ABC-analyse is een methodiek om artikelen in verschillende categorieën in te delen die elk op hun eigen manier kunnen behandeld en opgevolgd worden, bijvoorbeeld belangrijke en minder belangrijke artikelen. AI bied je meer flexibiliteit in welke factoren je opneemt in je analyse, wat leidt tot o.a. een gebalanceerde voorraad, een verhoging van het service-level, het vermijden van obsolete stock, efficiënter locatiebeheer en een sterker productengamma.

Lees meer

Productieprocesanalyse

Optimaliseer je productieproces

Je wil als producent graag je productie optimaal laten verlopen, maar in de praktijk is dat niet altijd evident. Een productieproces bestaat namelijk uit een hele aaneenschakeling van kleinere deelprocessen. Veel bewegende onderdelen dus, en dat loopt wel eens mis. Een productieprocesanalyse helpt om kleinere deelprocessen nauwkeuriger op te volgen. Door AI te benutten, optimaliseer je deze analyse en herleid je menselijke fouten tot een minimum. Voordelen die je zo kan bekomen: kostprijsreductie, stilstandreductie, afvalreductie en outputverhoging.

Lees meer

Optimaliseren van productieparameters

Beter en sneller capteren en analyseren

De sturing en optimalisering van productieprocessen is in grote mate afhankelijk van de goede en volledige captatie van productieparameters. Minstens even belangrijk is de analyse van deze parameters om procesdeviaties vroegtijdig te detecteren. AI helpt je meer productieparameters beter en sneller te capteren en te analyseren. Het bied je daarnaast ook de mogelijkheid om dit in real-time te doen. Dit alles brengt voordelen met zich mee zoals procesoptimalisatie, (vroegtijdige) detectie van procesdeviaties, stilstand reductie, betere planning preventief onderhoud, verhoogde productkwaliteit.

Lees meer

Chatbots

Handel je conversaties automatisch af

Chatbots (chat + robots) zijn geautomatiseerde gesprekspartners die zelfstandig deelnemen aan getypte conversaties. Zo kun je conversaties met klanten, leveranciers en interne contacten automatisch afhandelen zonder daarbij een medewerker te moeten inroepen. Dit bespaart je tijd en kosten, verhoogt je efficiëntie, en biedt je klanten, leveranciers en interne contacten sneller antwoord op hun vraag, ook buiten de werkuren van je klantendienst.

Lees meer

Partners

Hulp nodig bij de implementatie van deze AI-toepassingen?
Ontdek hier enkele technologiepartners.